Vés enrere Sessió d'Innovació i Qualitat al Departament i Escola d'Enginyeria

Sessió d'Innovació i Qualitat al Departament i Escola d'Enginyeria

21.06.2024

Dimarts passat dia 18 de juny va tenir lloc la sessió d'Innovació i Qualitat del centre. Seguidament un resum del que s'ha parlat durant la jornada.

12:00 – 12:25: Espai d'Innovació Docent

Patricia Santos, responsable de l'Espai d'Innovació del centre presenta breument els resultats del projecte PlaCLIK sobre l'Ús dels Laboratoris tècnics en Enginyeria (Espai Tallers), posant èmfasi en les assignatures que en fan ús i les oportunitats de cara als nous plans d’estudi. També s'esmenta el marge de millora del sistema de recollida de dades de reserva per a la seva anàlisi i es convida a l'audiència que pensi en pràctiques a desenvolupar en aquests espais per apropar l'alumnat a escenaris més experimentals durant el seu aprenentatge. Santos comparteix també els resultats presentats al Congrés Internacional d'Innovació Docent i Investigació en Educació Superior (CIDICO 2024) sobre aquest estudi.

Posteriorment Patricia presenta el material generat i publicat sobre Intel·ligència Artificial Generativa i Enginyeria de la Programació a la 47a convenció TIC, MIPRO 2024, fonamentat en una revisió de múltiples aplicacions de la IA en Educació Superior. Un altre element que sorgeix sobre aquest tema és la integració de la IA als cursos de Grau en altres universitats, ho hauríem de fer més nosaltres? Hi ha assignatures que ja han adoptat la IA al seu currículum, tant com a eina com a objecte d'anàlisi i reflexió, però podria plantejar-se aquest punt de manera institucional (UPF) per establir guies pràctiques, lliçons apreses, etc. Aquest tema es planteja com un dels que es podran debatre amb més detall en futures sessions d'innovació docent del centre, fent èmfasi en bones pràctiques.

Finalment, Santos parla sobre alguns dels resultats més significatius del treball emmarcat al PlaCLIK sobre el TFG, concretament es presenten algunes conclusions a què s'ha arribat, així com les accions més rellevants: generació de noves plantilles per al treball, resultats de les enquestes aplicades a PDI, ALUMNI i estudiantat actual, etc.

Resum de les intervencions d’aquesta primera part de la sessió:

• El Director del Departament proposa fer un concurs per al millor TFG de cadascun dels Graus, cerimònia a la qual podrien assistir estudiants de primers cursos perquè vagin integrant el TFG com una fita important en els seus estudis així com perquè l'assignatura i la seva defensa guanyin solemnitat.
  • Es planteja recuperar les MH, que es van deixar de donar ja que no poden tenir un efecte econòmic en futurs cursos (atès que es realitza al final), però la Dra. Hernández-Leo eludeix a aquest efecte que tenen aquestes a l'hora de ressaltar l'excel·lència del treball i el possible impacte per a l'accés a màsters/mercat laboral.
  • El Director de l'Escola, pregunta el detall de cap a on van les propostes de millora recollides per part del PDI, bàsicament per entendre si es concentren en algun element en concret, i la responsable d'Innovació comenta que, bàsicament, els comentaris giren al voltant al reconeixement (5ECTS) que es rep al curs següent i que en hores, no representa la realitat del treball que fan tutors/es.

12:25 – 12:50: Unitat de Qualitat

El responsable de qualitat del centre (Alfonso Martínez) presenta el resultat d‟un estudi realitzat per la UPC sobre l’assistència a classe.

Entre l'audiència es comenten elements propis del centre quant a l'assistència a classe i l'impacte de l'ús de metodologies actives i la percepció d'utilitat subjectiva d'assistir a les classes, és a dir, la percepció de l'estudiantat si dóna un valor afegit o no assistir a classe com a element clau per no faltar.

El professor Josep Font presenta un exemple sobre una pràctica docent que aplica a les seves classes basada en avaluació competencial i continuada en què recull lliurables avaluables per promoure l'assistència a classe.

12:50 – 13:30: Torn obert de preguntes, comentaris, opinions

Patricia obre el torn obert de paraules.

S'agraeix l'exemplificació de casos propis del centre sobre els temes tractats a la sessió i s'anima que el professorat comparteixi, en sessions que podrien ser monogràfiques sobre innovació docent, lliçons apreses i bones pràctiques en l’àmbit de les seves assignatures -Graus d’Enginyeria-. Arran d'això Patricia comenta que podrien organitzar-se sessions trimestrals incidint que es requeriran voluntaris perquè comparteixin les seves experiències.

El professor Xavier Serra parla sobre la seva experiència amb l'avaluació i sobre bones pràctiques en avaluació apuntant a la seva percepció quant a les dificultats trobades a l'hora d'innovar per les barreres que posa l'estudiantat, que tendeix a incomodar-se amb els canvis al sistema d’avaluació. Es pren nota d'aquest tema per a sessions plenàries monogràfiques futures.

Finalment apareix el tema AVALDO com un element de molt interès per a l'audiència, es fan observacions diverses sobre el marge de millora, possibles biaixos, impacte que té sobre el professorat, etc. Aquest tema es reprendrà també en futures sessions d'innovació.

Arribats a aquest punt, es dóna per finalitzada la sessió agraint als assistents la seva participació.