Atrás Jordi Pericot, artista i catedràtic emèrit de la UPF, rep el Premi Honorífic a la trajectòria durant la Nit del Galerisme

La trajectòria de Jordi Pericot, referent de les arts visuals en la Catalunya del segle XX i començament del XXI, ha estat reconeguda als Premis GAC, de les associacions Galeries d’Art de Catalunya i Art Barcelona. Pericot, catedràtic emèrit de la UPF, va ser vicerector i professor de la Facultat de Comunicació de la Universitat, on va potenciar la innovació i la creació artística.

29.05.2024

Jordi Pericot, artista i catedràtic emèrit de la UPF, ha rebut aquest dimarts, 28 de maig, el Premi Honorífic a la trajectòria durant la 17 edició de la Nit del Galerisme.  La trajectòria de Pericot, referent de les arts visuals en la Catalunya del segle XX i començament del XXI, ha estat reconeguda als Premis GAC, organitzats per l’associació Galeries d’Art de Catalunya i l’associació Art Barcelona i que compten amb el suport de l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC). La Nit del Galerisme, la principal cita social del món de les arts a Catalunya, ha tingut lloc enguany al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).

El jurat dels premis ha atorgat aquest guardó a Jordi Pericot en reconeixement a la seva dilatada trajectòria artística i especialment per les seves aportacions a l’art cinètic, que reflecteix il·lusions i experiències perceptives que dialoguen amb l’espectador. Als anys seixanta i setanta del segle XX, Pericot va endinsar-se en l’art geomètric -amb el suport del col·leccionista René Metràs i com a integrant del grup MENTE-, que va derivar cap al cinetisme. Pericot va crear el grup Mostra Espanyola de Noves Tendències Estètiques (MENTE), del qual van formar part personalitats com Oriol Bohigas, Ricard Bofill, Ricard Salvat, Mestres Quadreny o Daniel Giralt-Miracle

La cerimònia de lliurament de premis, a la qual Pericot no hi ha pogut assistir presencialment per motius de salut, ha comptat amb la presència de la consellera de Cultura en funcions, Natàlia Garriga; el regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona; Xavier Marcé, el president de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, Pau González; i el director de l’ICEC, Edgar Garcia Casellas, entre d’altres. En total, s’hi han lliurat un total de 11 guardons de diferents categories.

La trajectòria de Jordi Pericot

Jordi Pericot (El Masnou, 1931) és un dels referents i figures clau de les arts visuals en la Catalunya del segle XX i principis del segle XXI. La seva trajectòria és la d’un artista total, que ha explorat la creació, l’estudi i la investigació acadèmica. Entre les seves facetes, estan la d’artista visual, professor, realitzador cinematogràfic, autor, editor i impulsor de diverses propostes culturals de tall avantguardista, entre elles el grup MENTE. L’obra plàstica de Jordi Pericot és considerada un exponent il·lustratiu de l’art cinètic.

Pericot va participar en la Biennal de Venècia el 1973 i la seva obra es troba en museus d’art contemporani d’Ottawa, Iowa, Hèlsinki, Santiago de Xile, Madrid, Sevilla i Eivissa. El 2012, va inaugurar al Masnou, el seu poble, l’Espai d’Art Cinètic Jordi Pericot. Més recentment, ha fet una donació important de la seva obra al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). La seva obra també està present al Fons d’Art del Diari Avui que custodia el Museu d’Art de Girona.

Jordi Pericot, actualment catedràtic emèrit de la UPF, ha fet contribucions molt importants per a la Universitat. Va ser un dels membres destacats del nucli fundador dels estudis de Comunicació Audiovisual a la UPF, l’any 1992, després de participar activament en la refundació de l’escola Elisava. A la UPF, va destacar per fomentar la innovació i la creació artística i, a més de professor i catedràtic de la Facultat de Comunicació, també va ser vicerector de la Universitat. La Universitat també li va concedir la Medalla de la UPF el curs 2012-2013.

El campus del Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra, on es troba actualment la Facultat de Comunicació, acull una obra de Jordi Pericot, ‘Policia, 1974’, que al·ludeix a la repressió policial franquista.

El Premi Honorífic del GAC que acaba de rebre s’afegeix a la llarga llista de reconeixements i guardons, que ha rebut al llarg de la seva dilatada trajectòria. Entre ells figuren la Medalla d’Or al Mèrit Cultural, concedida per l’Ajuntament de Barcelona (2006) i el Premi del Consell Social a la Qualitat en la Docència (2011). També és membre de la Real Acadèmia de Santa Isabel de Hungría, a Sevilla (des del 1988) i de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (des del 2008).

Noticia publicada por:

Oficina de Comunicación