Vés enrere La seguretat pública als espais urbans centra el debat de la primera “Annual Lecture” del grup de recerca GRETA

La trobada, que va servir per celebrar el primer aniversari del Gender and Inequalities Research Group (GRETA) del Departament de Ciències Polítiques i Socials la UPF, va incloure una conferència de Rachel Pain, investigadora de la Universitat de Newcastle, i la participació d’altres expertes, que van debatre des d’un enfocament interseccional.

21.06.2024

El grup de recerca Gender and Inequalities Research Group (GRETA) del Departament de Ciències Políiques i Socials de la UPF està celebrant el seu primer aniversari i ho ha fet d'una bona manera: amb l’organització de la primera GRETA Annual Lecture, un fòrum acadèmic per tal de debatre sobre una de les qüestions que formen part del seu àmbit de recerca, amb la participació de reconegudes expertes i activistes en la matèria.

La trobada va tenir lloc el 20 de juny, al migdia, a l’auditori del campus de la Ciutadella, presentada per la professora Maria Rodó-Zárate, coordinadora de GRETA, que va fer una benvinguda i va donar pas a la conferència “Repensar la seguretat pública de les dones com a atenció als espais urbans d'hiperinseguretat" ("Rethinking women’s public safety as care in urban spaces of hyperunsafety") a càrrec de Rachel Pain, professora de la Universitat de Newcastle (Regne Unit). La professora Pain, que va exposar a la UPF els resultats del seu treball sobre els parcs urbans públics com a espais d'inseguretat, és una reconeguda geògrafa social i política, la investigació de la qual se centra en la violència, la seguretat comunitària, el trauma i la por, inclosa la violència de gènere.

Rachel Pain va exposar els resultats del seu treball de recerca sobre els parcs urbans públics com a espais d'inseguretat

Rachel Pain durant la seva exposició

Posteriorment a la conferència d’obertura, es va generar un debat a càrrec de tres expertes en el tema: En primer lloc, Sara Ortiz Escalante, urbanista i feminista vinculada al Col·lectiu Punt 6, que parlar del seu treball en el marc d'aquesta cooperativa, que té com a objectiu repensar els espais urbans des de l’experiència quotidiana i les pràctiques i teories feministes. Així mateix, va preguntar a la professora Pain sobre els beneficis de la Recerca Acció Participativa (Participatory Action Research), un enfocament que ambdues han utilitzat àmpliament.

En segon lloc, Samantha Joeck, consultora de recerca especialitzada en gènere, participació comunitària i geografia social, doctoranda en Antropologia Social i Etnologia a l'École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) de París, va contribuir a la discussió a través de la seva experiència sobre les interaccions de gènere en espais públics, i va assenyalar els paral·lelismes existents entre la seva pròpia investigació, centrada en la inseguretat als espais públics a la ciutat de Medellín (Colòmbia), i la recerca de la professora Pain.

Finalment, el debat es va completar amb la participació de Geanina Zagal Ehrenfel, doctora en Geografia, experta en estudis de gènere i planificació urbana i investigadora a la Universitat Autònoma de Barcelona, que va plantejar el tema del neoliberalisme i la gentrificació. Va reflexionar al voltant de les implicacions de la dinàmica d'aquest sistema pel que fa a la seguretat als espais públics, una aproximació que es va completar amb la visió de la professora Paint. L'acte es va cloure amb un espai de networking i trobada entre ponents i assistents.

Per a més informació

Notícia publicada per: