Vés enrere La UPF posa en marxa el seu programa de donació del cos a la ciència

La UPF posa en marxa el seu programa de donació del cos a la ciència

Utilitzant el missatge ‘Gràcies a tu’ com a lema, la Universitat vol agrair a les persones donants aquest acte altruista que permet garantir la docència d’alta qualitat del grau en Medicina de la UPF.

04.06.2024

Aquest curs 2023-2024 la Universitat Pompeu Fabra posa en marxa el seu propi programa de donació del cos a la ciència. Una acció per millorar la formació dels estudiants del grau en Medicina de la Universitat, que vol assolir una docència d’alta qualitat, i es basa en el fet altruista de donar el cos després de la mort.

L’anatomia és una assignatura fonamental en l’ensenyament de la medicina; per això, des que la Universitat compta amb el seu propi grau en Medicina, ha desplegat les infraestructures necessàries per impartir, amb les millors condicions possibles, l’ensenyament de les matèries específiques. Un esforç que culmina amb la posada en marxa del programa de donació del cos a la ciència.

“És impossible que un metge pugui curar els mals d’un pacient sense conèixer com funciona el cos humà per dins”, afirma Joan Ramon Masclans, degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Vida de la UPF i cap del Servei de Medicina Intensiva de l’Hospital del Mar. “A la pràctica, els professionals de la medicina es trobaran amb persones reals. I haver estat en contacte amb cossos reals; haver vist un òrgan o un nervi de veritat, veure per on passa, i haver pogut disseccionar-lo amb un bisturí, permet adquirir un aprenentatge insubstituïble”, apunta el degà.

L’agraïment als donants

Donar el cos a la ciència és un acte altruista i totalment anònim mitjançant el qual la persona cedeix el seu cos després de la mort amb finalitats docents. “Sense aquest acte no seria possible millorar la formació dels professionals de la medicina del futur”, afegeix Masclans. Per això, la Universitat ha decidit que el missatge central de la campanya sigui ‘Gràcies a tu’, per agrair a les persones donants el seu gest.

"Fa molts anys, que tinc clar que vull donar el cos a la ciència. I ho faig perquè vull que els estudiants puguin investigar bé el cos humà i salvar altres vides. Que puguin ser metges com déu mana. De què serveix el meu cos si quan em moro m'incineren? O si m'enterren? De res! Doncs, que serveixi per a alguna cosa! Per això diria als estudiants que aprofitin els cossos, que els morts ja no servim per a res!", explica la Maria, la primera donant del programa, que ha volgut compartir el seu testimoni.

La Maria ha donat el cos a la ciència al campus del Mar “perquè va ser a l'Hospital del Mar on, fa uns anys, em van tractar un càncer i em van salvar". I afegeix que el tracte rebut pel personal de la UPF en tot aquest procés “ha sigut una meravella”.

Totes les persones majors d’edat que ho desitgin, podran fer-se donants a la UPF. Només cal que es posin en contacte amb el programa a través del correu [email protected] o el telèfon 93 316 35 58 per demanar cita per fer el tràmit. El dia acordat, les persones donants hauran d’assistir al campus del Mar acompanyades d’un testimoni per signar el document de donació i rebre el carnet que els acredita com a donants.

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat