Vés enrere Ciberassetjament, marc normatiu laboral xinès i vulneració de drets humans, eixos de les tres recerques de batxillerat premiades per la Facultat de Dret

Els premis, que consten de les modalitats de Dret, Criminologia i Relacions Laborals, han aconseguit enguany un increment de participació, amb més de 30 treballs, dels quals la comissió avaluadora ha destacat la seva qualitat i originalitat.

11.06.2024

Els premis de Recerca de Batxillerat del curs 2023-2024 convocats per la Facultat de Dret de la Universitat Pompeu Fabra es van lliurar en un acte que va tenir lloc el 10 de juny, al migdia, a la sala de graus Albert Calsamiglia del campus de la Ciutadella.

Enguany la convocatòria ha tingut un increment notable de participació (31 treballs vàlids, dotze més que l’any passat), si sumem les tres modalitats de què consten, i que corresponen a cadascun dels estudis de grau que ofereix la Facultat: Dret, Relacions Laborals i Criminologia.

L’acte de lliurament dels premis, presidit per Anna Caballé, degana de la Facultat de Dret, va comptar amb la presència dels estudiants reconeguts, familiars i tutors, i dels membres de la Comissió avaluadora.

Els treballs premiats en les tres modalitats han estat els següents:

En la modalitat de Dret, primer premi per al treball “Ciberassetjament: buit legal. Una mirada profunda a la Llei Penal del Menor a l’Era Digital”, fet per Marina Altisent Padró, de l’Institut de Vilafant (Girona), tutoritzada per Pere Marí Rodríguez; i accèssit honorífic per a “Delictes contra la llibertat sexual en menors: conseqüències legals i emocionals”, fet per Alba Corrales Fina, de l’Institut El Joncar (Barcelona), i tutoritzat per Analía Vega Uceta.

En la modalitat de Relacions Laborals (premi Teresa Claramunt), el premi ha recaigut en el treball “Marc normatiu laboral de la República Popular de la Xina”, escrit per Jana Aquilué Arbós, estudiant de l’Escola Sant Nicolau (Sabadell), i tutoritzat per Marc Mestres Pastor.

Finalment, en la modalitat de Criminologia, el treball reconegut ha estat “La vulneració de drets i en especial de drets humans als CIE”, fet per Joan Vacarisas Vall-llossera, estudiant del Col·legi Sant Ignasi de Sarrià (Barcelona), amb Xavier Garí de Barbarà com a tutor; i menció honorífica per a “L’ADN de Susqueda: un pantà genèticament condemnat a la tragèdia”, obra de Mar Serrat Franco, estudiant de l’ Institut Castell d’Estela (Amer, Girona), i que ha tingut com a tutor a Albert Aulines Valentí.

El llurament dels premis va tenir lloc a la sala de graus Albert Calsamiglia

Uns treballs rigorosos centrats en diferents temes jurídics d’actualitat

La Comissió avaluadora dels premis ha estat formada per Anna Caballé, degana de la Facultat de Dret (presidenta), i els vocals següents: per la Secció de Dret, Maurici Pérez, cap d'estudis dels Dobles Graus i Estudis Simultanis; per la Secció de Criminologia, David Felip, vicedegà amb funcions de direcció de la titulació de Criminologia; i finalment, per la Secció de Relacions Laborals, Consuelo Chacartegui, vicedegana de la titulació de Relacions Laborals (secretària).

Segons la Comissió, el treball de Marina Altisent, guanyador de la modalitat de Dret, i centrat en el ciberassetjament, “tracta d'una manera madura i ponderada el complex problema de les conductes d'assetjament entre persones menors d'edat a través de les xarxes socials”. Així mateix, destaca “per proposar reformes normatives concretes per a aconseguir una prevenció eficaç de les conductes de ciberassetjament entre menors d'edat, en especial en el context dels centres educatius”.

Pel que fa a l'accèssit honorífic d'Alba Corrales, un treball centrat en els delictes contra la llibertat sexual en menors, la Comissió ha valorat el fet que “és capaç de combinar una anàlisi tècnica de la resposta penal amb un estudi de les greus conseqüències psicològiques que genera un trauma d'aquesta mena sofert per persones menors d'edat i que és el que justifica una intervenció penal especialment protectora.”

De la proposta de Jana Aquilué, guanyadora de la modalitat de Relacions Laborals, la Comissió n’ha subratllat “el tractament madur amb el qual s’analitza l’ordenament laboral xinès, des d’una manera molt acurada i tenint en compte no només l’àmbit laboral, sinó també l’ordenament processal social (incloent les solucions extrajudicials de conflictes), la normativa de prevenció de riscos laborals."

Pel que fa al treball de Joan Vacarisas, guanyador en la modalitat de Criminologia, la Comissió n’ha destacat que “es tracta d'un treball ben escrit crític i madur en l'anàlisi de la immigració i les seves respostes en la nostra societat”, així com el fet que dona una resposta “coherent i sensible als drets humans”. Quant a la menció honorífica obtinguda per Mar Serrat, en recalca que “és un treball molt original i polifacètic que, si bé és més proper a la criminalista que al dret i la criminologia, conjumina amb traça la imaginació amb el rigor basat en l'evidència empírica i el contrast de tota mena d’informació”.

Les tres autores que han resultat guanyadores podran gaudir de la matrícula gratuïta de primer curs de qualsevol dels estudis de grau que ofereix la Facultat de Dret de la Universitat Pompeu Fabra el proper curs acadèmic 2024-2025, mentre que els accèssits honorífics han obtingut un diploma acreditatiu i un obsequi.

Els premis a Treballs de Recerca de Batxillerat de la Facultat de Dret de la UPF, que enguany han arribat a la 13a edició en les modalitats de Dret i Criminologia, i a la 15a edició pel que fa al premi Teresa Claramunt de Relacions Laborals, s’adrecen a estudiants de batxillerat dels centres de secundària de l’estat espanyol, que poden presentar els seus treballs en català, castellà i anglès.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació