Vés enrere Michael Mora Rodríguez defensa la seva tesi doctoral titulada “Crime control as social interaction. A conversation analysis of police border checks”

La tesi ha estat dirigida pel Dr. Carles Roca Cuberes.

03.06.2024

Michael Mora Rodríguez, del Grup de Recerca Critical Communication - CRITICC i del Grup de Recerca en Comunicació Política POLCOM-GRP, va defensar el dimarts passat la seva tesi titulada “Crime control as social interation. A conversation analysis of police border checks” amb una qualificació d’excel·lent. La tesi ha estat dirigida pel doctor Carles Roca Cuberes, del Grup de Recerca Critical Communication - CRITICC.

Aquesta tesi doctoral estudia els controls policials que s'organitzen a la zona fronterera entre Espanya i França (a La Jonquera – Le Perthus) amb l’objectiu  de prevenir activitats il·legals. A partir de 272 vídeos gravats pel nou doctor, s’analitza la comunicació entre policies i civils com a exemple de comunicació interpersonal i interacció social. Les dades s’han transcrit i analitzat amb metodologia d’Anàlisi de la Conversa (AC).

L'anàlisi se centra en l'organització seqüencial i la gestió local de les converses entre policies i civils i els resultats mostren com es dona forma a la conversa i la manera com els participants interactuen en aquestes interaccions policials; quines accions i recursos lingüístics són significatius i tenen un impacte en la resolució de sospites, i com s'orienten per assolir els objectius dels participants en la interacció (incloses interaccions multilingües).

El tribunal, format per la Dra. Emilee Moora de Luca, de la Universitat Autònoma de Barcelona, com a prsidenta; la Dra. Elisabeth Muth Andersen, de la University of Southern Denmark, com a secretària i el Dr. Will Gibson, de la University College London, com a vocal, va destacar la metodologia d’obtenció de dades per a dur a terme l’anàlisi conversacional i la rellevància de la recerca pel fet de ser la primera que conté converses reals de policies fronterers a Espanya. El tribunal també va valorar molt positivament les dades que el doctor va recol·lectar durant les seves dues estades de recerca a l’estranger.

Michael Mora-Rodríguez és doctor pel Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra. Graduat en Periodisme per la Universitat Complutense de Madrid i havent cursat el Màster Universitari en Recerca en Comunicació a la Universitat Pompeu Fabra, Mora-Rodríguez va obtenir una beca PIF per a dur a terme la seva tesi doctoral a la Universitat Pompeu Fabra. Durant el curs 2021-22 va fer una estada a la Universitat de California, Santa Barbara durant sis mesos i, durant el curs 2022-23, va fer-ne una altra a la universitat de Kobe, al Japó.

Les seves línies d’investigació són la interacció social i la comunicació interpersonal, analitzant sobretot l’objecte de la seva tesi, les converses del personal de la Guardia Civil a l’hora d’aturar els cotxes a la frontera de La Jonquera - Le Perthus.

En Michael Mora-Rodríguez durant la defensa de la seva tesi doctoral