Vés enrere El Centre for Digital Policy de la UCD (Irlanda) publica un estudi de Javier Díaz-Noci sobre aspectes legals per regular l’ús de la intel·ligència artificial als mitjans

L’informe és resultat de l’estada Salvador de Madariaga duta a terme per l’investigador del grup Digidoc a Dublín entre setembre de 2023 i febrer de 2024.

05.06.2024

Javier Díaz-Noci, investigador del grup de recerca DigiDoc de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona), ha publicat un informe sobre aspectes jurídics d’aplicació a l’ús de la inteligència artificial als mitjans digitals i el periodisme. L’informe, publicat pel UCD Centre for Digital Policy del University College de Dublín (Irlanda) és un dels resultats de la estanda que, gràcias al programa de mobilitat per investigadors senior, va dur a terme a aquella universitat entre setembre de 2023 i febrer de 2024.

L'informe explica quin és l'impacte que la intel·ligència artificial està provocant en els usos i les pràctiques dels mitjans de comunicació, especialment els digitals, i les respostes que des de diferents camps jurídics s'estan donant. La propietat intel·lectual i el dret d'autor és un dels camps legals, tot i que no és l'únic. La possibilitat de legislar directament la intel·ligència artificial, com ha fet el 2024 la Unió Europea, o el dret de la competència en són alguns camps. Un altre camp jurídic són les lleis de mitjans, amb tots els problemes que pot comportar. En aquest sentit, l'informe examina alguns trets aplicables de l'EU Media Freedom Act. Així mateix, l'informe esmenta problemes relacionats amb la desinformació i la intel·ligència artificial.

Des del punt de vista de la propietat intel·lectual i el copyright, l’estudio examina, en perspectiva comparada i funcionalista, alguns conceptes com ara el d’autoria, originalitat i tipus d’obra, des de la individual a la derivada, passant per la col·lectiva. Els mitjans de comunicació són, en definitiva, un cas arquetípic d’obra col·lectiva. Examina, a més, algunes possibles solucions, des de la purament legislativa -sobretot, i és el camí seguit por la Unió Europea, promulgar lleis específiques sobre intel·ligència artificial-, el litigi, o la negociació i els acords entre empreses mediàtiques i els gegants de la intel·ligència artificial. Finalment, es contempla també la importància de les guies de bones pràctiques professionals i algunes solucions tècniques.

L'informe, titulat Artificial intelligence, copyright law, other related legal aspects, and the digital news, és de lliure accés al lloc web del UCD Centre for Digital Policy en aquest enllaç.