Vés enrere Jornada "Transformacions de l'ocupació. Alguns canvis i reptes"

Jornada "Transformacions de l'ocupació. Alguns canvis i reptes"

17.05.2024

La jornada "Transformacions de l'ocupació. Alguns canvis i reptes" ha repassat l’evolució del mercat de treball post COVID-19 i l’auge del cotreball o les plataformes digitals.

El 14 de maig del 2024, la Sala Emprèn de Barcelona Activa ha estat l’escenari d’una nova activitat de la Càtedra PEL per analitzar l’evolució de l’ocupació i les formes de treball durant els darrers anys, especialment marcats per la pandèmia.

Després d’una introducció a càrrec de Mª Ángeles González, Directora Executiva d’Ocupació i Proximitat de Barcelona Activa i David Sancho, Director Acadèmic de la Càtedra PEL, s’ha donat pas a les tres persones ponents de la jornada.

La primera intervenció ha estat a càrrec de Vittorio Galletto, Economista, investigador i Cap de l'Àrea d'Economia Regional i Urbana de l'Institut Metròpoli. En ella, l’economista ha parlat sobre els canvis que la COVID-19 ha suposat en el mercat de treball i com s’han consolidat amb el pas dels anys a l’àrea metropolitana de Barcelona. Després de destacar el creixement de sectors com la comunicació o la sanitat, Galletto ha exposat l’evolució de les hores treballades, de la productivitat, la temporalitat dels contractes o l’auge del teletreball.

A continuació, Eva Rimbau-Gilabert, Professora Agregada de Direcció de Persones en estudis d'Economia i Empresa (UOC) i membre del grup d'investigació sobre negocis digitals, DigiBiz (UOC), ha parlat sobre l’auge dels espais de coworking a Barcelona. En la seva intervenció, ha repassat les virtuts i els riscos del cotreball, el perfil de treballador/a a qui pot anar dirigit i el seu impacte a la ciutat.

En darrer lloc, Albert Cañigueral, Enginyer Multimèdia (URL), autor del llibre "El treball ja no és el que era" i Co-Productor del documental "Ciutat en beta", ha parlat sobre la situació de les plataformes digitals en el sector de les cures assistencials. La falta de transparència dels algoritmes, els mecanismes de reputació esbiaixats o la manca de professionalització del sector han estat alguns dels aspectes més crítics a destacar, però també ha subratllat l’oportunitat que suposen per formar les persones i cohesionar-les com a col·lectiu.

Seguidament, Maria José Blanco, Responsable de Plans Estratègics d'Ocupació de Barcelona Activa i conductora de la jornada, ha donat pas a una intervenció en format vídeo de Joan Benach, metge i salubrista, actual director del Grup de Recerca en Desigualtats en Salut-Employment Conditions Network (GREDS-EMCONET), Co-Director del JHU-UPF Public Policy Center. En aquest, ha reflexionat sobre l’impacte de la precarietat laboral en la salud de les persones empleades.

La jornada ha conclòs amb una taula rodona moderada per Maria José Blanco on les tres persones ponents han pogut compartir els seus punts de vista sobre les diferents temàtiques analitzades. Finalment, el públic assistent hi ha pogut dir la seva a través de l’eina Mentimeter, que ha recollit llurs opinions i les ha projectat en pantalla per al seu anàlisi.

La publicació està disponible en el e-Repositori de la UPF. Transformacions de l'ocupació: alguns canvis i reptes

Per citar la publicació: Noferini A, Sancho D (coords.). Transformacions de l'ocupació: alguns canvis i reptes. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, Càtedra Barcelona UPF de Política Econòmica Local; 2024. 77 p. DOI: 10.31009/catpel.2024.01