Atrás El Llengut, el nou trivial català, ha estat ideat per l’alumni de la UPF Andreu Monfà i la també traductora Patrícia Ortin

Andreu Monfà, alumni del grau en Traducció i Interpretació de la UPF, és cocreador d’aquest joc, que vol promoure l’aprenentatge del català i d’altres llengües del món de forma lúdica.

21.06.2024

Per animar més gent a aprendre a català a perfeccionar el seu nivell de la llengua, què millor que crear un joc de taula? Andreu Monfà i Patrícia Ortin han fet realitat aquesta idea, amb la creació d’un joc de taula a l’estil trivial, que han batejat com a Llengut. Ambdós són professionals de la llengua i Monfà és alumni del grau de Traducció i Interpretació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

L’objectiu del joc és facilitar l’aprenentatge del català i també d’altres llengües del món de forma lúdica. Una de les motivacions dels seus creadors és precisament tornar a posar en valor la diversitat lingüística, que actualment està retrocedint arreu del món.

Cada categoria, un insecte

Les preguntes del joc corresponen a les sis categories següents: història (llengües de l’antiguitat, fets històrics, figures i textos importants relacionats amb la llengua...), gramàtica (conjugacions verbals, gèneres gramaticals, pronoms febles, sintaxi...), entreteniment (títols originals de novel·les, sèries o pel·lícules, llengües parlades per personatges famosos...), geolingüística (distribució geogràfica, famílies lingüístiques, topònims, gentilicis, etc.), diccionaris (ortografia, semàntica, dialectes, etimologia...), traducció (falsos amics, paraules no traduïbles, curiositats lingüístiques...).

El nom del joc Llengut (que té molta llengua) i la seva imatge, un camaleó, simbolitza l’objectiu del joc d’atrapar insectes o categories

Cada categoria està representada amb un insecte diferent (una marieta, una libèl·lula...) i cada jugador o jugadora ha d’intentar guanyar fitxes de totes les categories (de tots els insectes). De fet, el propi nom del joc, Llengut, està relacionat amb l’objectiu d’atrapar insectes. Entre d’altres significats, la paraula llengut significa “que té molta llengua”, en aquest cas la que cal per poder atansar els insectes. Així doncs, tant el nom del joc com la seva imatge, un camaleó, conegut precisament per la llargària de la seva llengua, al·ludeix metafòricament a l’objectiu del joc: aconseguir fitxes de totes les categories.

La manera de jugar, que pot variar en funció del temps disponible o del nombre de jugadors, té molts paral·lelismes amb el trivial tradicional, però també algunes particularitats. En cada torn, el jugador o jugadora tira un dau il·lustrat amb diferents insectes per cadascuna de les seves cares. L’insecte que li surti indicarà la categoria de què ha de respondre la pregunta. Cal tenir en compte que el Llengut no consta de taulell, cosa que el fa més fàcilment transportable. Així doncs, la categoria de què s’ha de respondre la pregunta no correspon a cap casella, sinó exclusivament a l’insecte de la cara del dau que resta a la part superior després de llançar-lo. El guanyador del joc serà el primer que tingui tots els insectes, que obtindrà la fitxa de victòria (el camaleó).

Després de la bona acollida del joc, segueix evolucionant amb noves versions

Andreu Monfà i Patrícia Ortín van decidir crear el joc l’any 2018 quan tots dos treballaven a la mateixa empresa de traducció. “En el dia a dia, anàvem descobrint particulars del català, però també d’altres llengües. Tots dos som traductors i, és clar, cada dia remenant diccionaris, fent certes a internet... descobríem moltes coses sorprenents i vam dir de tot això n’hem de fer alguna cosa, hi hauria d’haver un trivial sobre llengua en català” – així explica Andreu Monfà com es va desencadenar el projecte fa 6 anys.

D’aleshores ençà, han anat donant forma a la seva idea inicial, que va evolucionar fins arribar a convertir-se en aquest nou joc de taula. El Llengut es va posar a la venda el desembre de 2023 i en va sortir una segona edició a l’abril, coincidint amb Sant Jordi. Des que el joc es va començar a distribuir ha tingut una molt bona acollida entre el públic, cosa que ha animat els seus creadors a seguir impulsant-ne noves versions. En aquests moments, estan treballant per fer una versió més familiar i també se’ls ha plantejat l’opció de crear-ne una d’escolar.

04. Educación de calidad

Noticia publicada por: